Proč na farmářských trzích nenajdete farmáře?

20. 08. 2019, 19:35

Pokud hledáte lokální produkty, tak už jste určitě zkusili farmářské trhy. Plakáty lákající na akci jsou vždy plné krásného ovoce a zeleniny, nechybí na nich maso ani pečivo. Realita bývá často odlišná, bohužel. Pár stánků ukrývá sortiment, který vídáte na všech akcích v okolí - ovocné víno, marmelády, koření ... K tomu svíčky, korálky a plátěné tašky. Maso nikde, zeleniny jeden stánek a jediná farma prodává sýr a mléčné výrobky.

Máte taky takovou zkušenost? Co podle vás na trhy patří a co ne? Pište do komentářů pod článek.

Proč na farmářských trzích nenajdete farmáře? Přece by měli být rádi za možnost nabídnout své výrobky. Měli by využít akci ke své propagaci, ke komunikaci se zákazníkem. Je to přece ideální možnost najít nové spotřebitele.

Minulou sezonu jsem na trzích prodávala a mohu tedy nabídnout pohled z "druhé strany". Problémů je celá řada a začínají tím, že se musíte rozhodnout, jestli na trhy půjdete. Pokud ano, musíte sehnat odvoz svých výrobků a člověka, který bude celý den do stánku (toho mimochodem musíte i zaplatit). Protože se trhy v malých městech konají pouze jednou za měsíc, jistojistě vám to naruší harmonogram, který běžně funguje tři týdny v měsíci. 

V dalším kroku začnete řešit, že musíte mít co prodávat. Zemědělci na jaře moc na výběr nemají, stejně tak farmáři, kteří vyrábějí sýr, o masu ani nemluvě. I když je sezóna v plném proudu, tak mít nadprodukci na jeden den v měsíci je u zboží z krátkou trvanlivostí opět problém. 

Další náklady jsou na "vybavení" stánku - pokladna, váha, police, ledničky, dózy apod. Jedna věc je mít stabilní obchod na farmě, ale pokud jde na trhy, tak potřebujete ještě jednu sadu, kterou budete používat jen někdy. Ale náklady na pořízení a certifikace jsou fixní.

Pokud se pevně rozhodnete, že trhy jsou to pravé pro vás a fixní náklady rozložíte mezi několik termínů v různých městech, přijde do hry počasí. Když prší, lidi nechodí. Když je moc horko, lidi nechodí. Spousta lidí je v práci a další skupina na to zapomene. A v malém městě jste rádi za každého člověka, který projde kolem vašeho stánku.

Ok, počasí vyšlo, lidi chodí a ... říkají vám, že to, co prodáváte dostávají od sousedů za poloviční cenu a dívají se na vás jako na zloději. Ano, spousta návštěvníků farmářských trhů, nejsou připraveni nakupovat u farmářů a neumí ocenit práci, která za výrobky stojí.

Toto vše bere chuť postavit stánek na farmářských trzích. Když už člověk chce investovat peníze, je mnohem výhodnější zvelebit prodejnu na farmě. Pokud chcete investovat svůj čas, je lepší jeden den v měsíci hledat nové odběrné místa nebo naplánovat systém objednávek - prostě cokoliv, co přinese trvalý odbyt nezávislý na počasí.

Loni jsem ani jeden termín neprodala tolik zeleniny, aby se mi prodej z účetního pohledu vyplatil. Přesto dokážu najít pozitiva na tomto způsobu prodeje - je zajímavé setkávat se v klidu se zákazníky i dodavateli. Našla jsem tam mnoho nových kontaktů a získala zajímavou zpětnou vazbu. Nicméně se nedivím, že na farmářském trhu nepotkávám farmáře - je to jeden z nejtěžších a nejnákladnějších způsobů prodeje. 

Proto chceme vybudovat zázemí kamenné prodejny, ve které si kvalitní farmářské produkty nakoupíte, když potřebujete a ne jen jednou za měsíc. Setkat se s našimi dodavateli můžete na přednáškách mimo jejich hlavní pracovní sezónu nebo jim vaše díky a připomínky rádi vyřídíme. Abychom vyšli vstříc moderní době, fungujeme i na facebooku, emailu a zřizujeme eshop. Chceme propojit tradiční a moderní přístup k životu tak, abychom mohli žít spokojeně a s úsměvem.

 

Komentáře

Diskuze je prázdná.
váš email:
jméno:
text:
X

Tento e-shop využívá cookies a bez jejich použití není schopen fungovat. Nesouhlasím s použitím cookies na tomto e-shopu (zobrazí se prázdná stránka).